Za celo družino je vstop otroka v vrtec velik in pomemben dogodek, tudi stresen, zato je prav, da se nanj ustrezno pripravimo. Z ustreznim uvajanjem otroku pomagamo premagati prilagoditveno stisko, ki je normalni del prilagajanja na večje spremembe v življenju. Ker se otrokov prilagoditveni odziv na spreminjajoče okolje šele razvija, potrebuje pri soočanju s spremembami posebno pozornost in postopnost. Izjemnega pomena je, da starši zaupate v vrtec oz. v svojo odločitev, da gre otrok v vrtec, kajti otroci čutijo vaš odnos do vrtca.
Najmlajše otroke težko besedno pripravimo na vrtec. Pri otroku se pojavi strah pred izgubo. Otrok se bo v vrtcu dobro počutil, ko bo iz izkušenj dojel, da starši vedno znova pridejo ponj. Zato je postopno uvajanje najmlajših otrok še toliko pomembnejše. Uvajanje je proces, ki otroku omogoča, da postopoma ob pomoči staršev, spoznava novo okolje in nove ljudi in si tako pridobiva občutek varnosti in zaupanja. Otrok se bo varno navezal na novo osebo le tako, da bo opazoval odnos starša in strokovnega delavca. Starši ste najprej z otrokom skupaj v skupini (2-3 dni) krajši čas, se igrate z njim, spoznavate vzgojiteljice in otroke, spoznavate igralnico. Potem začnete puščati otroka za vedno daljši čas v vrtcu.
V vrtcu se prilagajamo otrokom, njihovi razvojni stopnji in zmožnostim, zato se vam ni potrebno obremenjevati s tem, da bi moral otrok pred vstopom že osvojiti določene spretnosti oz. opustiti navade. Je pa izrednega pomena, da podpirate in spodbujate razvoj samostojnosti na vseh področjih razvoja otroka.
Na področju prehrane je pomembno seznanjanje otroka z raznolikimi okusi in postopno navajanje na grizenje koškov hrane. Navajanje na grizenje ni pomembno samo z vidika hranjenja vendar tudi z vidika razvoja govora. Najmlajšim otrokom, ki še ne jedo samostojno, omogočajte poskuse samostojnega hranjena, uporabe žlice in pitja po skodelici.
S hitrim razvojem tehnologije in vplivom, ki ga ima v našem življenju, se kaže še posebej potrebno namenjanje pozornosti in upoštevanje smernic pediatrov glede izpostavljenosti otrok zaslonom ter omogočanje spodbud za razvoj otrok na gibalnem, govornem, spoznavnem, čustvenem in socialnem področju preko igre in gibanja, skupnega preživljanja časa, branja pravljic, pogovorov ter skupnega spoznavanja in raziskovanja okolja ter razmišljanja in iskanja rešitev v različnih situacijah.
S starejšimi otroki se lahko pogovarjamo o vrtcu in jih seznanjamo z življenjem v vrtcu. Starejšim otrokom večji izziv predstavlja tudi vključevanje v obstoječo skupino vrstnikov in iskanje svojega mesta v njej.
Ključnega pomena je pogovor z vzgojiteljico pred vstopom otroka v vrtec. Takrat je pomembno, da vzgojiteljici predstavite svojega otroka, poveste, kakšne navade ima pri spanju, hranjenju, oblačenju, navajanju na samostojnost, kaj ga potolaži, kako se odziva na spremembe. Z vzgojiteljico se boste dogovorili za način in korake uvajanja.
Kdo naj uvaja? Pogosto so to mamice, izkazalo se pa je, da je to ponavadi tisti starš, ki se lažje loči od otroka in je to dostikrat oče - še posebej takrat, ko mamica težje sprejme ločitev od otroka.
Starš je tisti, ki mora speljati ločitev od otroka! Ob predaji otroka bodite umirjeni, sproščeni, otroku v podporo in oporo, vedri in pozitivni. Koristni nasveti: ko otroka pred vstopom v igralnico objamete, mu namenite spodbudne besede in ob vstopu v igralnico ga predajte vzgojiteljici tako, da gleda k njej oz. v igralnico, tako mu sporočate, da ga predajate v varno okolje. Otrok bo začutil, da se vi dobro počutite v vrtcu in bo sam lažje sprejel vrtec.
Čas uvajanja. Dobro je prihraniti nekaj dni dopusta za začetek uvajanja, da boste lahko z otrokom. Predvsem prve dni ni priporočljivo pustiti otroka cel dan v vrtcu, še posebno ne med spanjem. Otrok si mora pridobiti občutek varnosti in zaupanja ter oblikovati navezanost na novo osebo, za kar je potrebno opazovanje odnosa med staršem in strokovnim delavcem.
Izkušnje kažejo, da se dalj časa uvajajo otroci: ki so bolj plahi, tihi in občutljivi; ki imajo malo izkušenj z drugimi otroki; katerih starši imajo slabe izkušnje z vrtcem….
Otroci povprečno potrebujejo 3 tedne do 1 meseca, da se uvedejo. Nekateri več.
Med uvajanjem je koristna sprotna izmenjava informacij med starši in vzgojitelji.
Koristno: ko boste z otrokom v skupini, se igrajte z otrokom, ohranjajte očesni stik z njim, skupaj z otrokom spoznavajte novo okolje, se aktivno vključujte v skupino, pogovarjajte se z vzgojiteljicami, tudi z ostalimi otroki vzpostavljate stike, tako bo vaš otrok začutil vaše zaupanje do vrtca in se bo sam lažje prilagajal spremembam. Vzgojiteljica se bo otroku postopoma približevala.
Dobro je, da veste, da se PRAVO uvajanje za otroka začne, ko ostane otrok enkrat res sam v skupini in je naporno, zahtevno, otrok bo utrujen, veliko energije bo potrebno.
Otrok se mora navaditi na nov prostor, nove odrasle osebe, na skupino otrok.
Otrok potrebuje v tem času vašo potrpežljivost, razumevanje, skrb, ljubezen. Popoldnevi naj bodo bolj umirjeni, otrok bo lahko iskal več telesnega stika z vami, bo razdražljiv, jokav.
Dajte otroku čas, da se navadi na nov življenjski ritem.
V tem času uvajanja ni priporočljivo uvajati drugih večjih sprememb (odvzem dude, nova soba, ….).
Zelo koristno je ustvariti stalen ritem prihodov in odhodov v vrtec, ker se otrok potem počuti varnejšega, ve, kaj ga čaka.
Otroku omogočite, da prinese v vrtec najljubšo igračo ali »ninico« ali katerikoli predmet, ki mu veliko pomeni, s seboj (nadomestni ali prehodni predmet).
PRIČAKOVANI ODZIVI OTROK
Otroci se zelo različno odzivajo na uvajanje, nekateri lažje sprejemajo spremembe nekateri težje. Vsak otrok pokaže z določenimi znaki, da potrebuje več tenkočutnosti in časa. Ne obupajte, začetne težave bodo minile. Predvsem pa ne prekinjajte uvajalnega obdobja, razen če otrok zboli. Vsaka prekinitev namreč pomeni ponovno uvajanje.
Ob prihodu v vrtec
Jutranja poslavljanja so lahko boleča, jok, otrok ne želi v vrtec, ostanite mirni, vedri, pozitivni.
V vrtcu
Se ne vključuje v igro, ne želi kontakta z vzgojiteljico in otroki – se zapre vase. Je občutljivejši, vsaka sprememba ga vznemiri. Je neprijazen do otrok. Odklanja hrano in spanje. Ponovno začne lulati in kakati v hlače.
Doma
Otrok je bolj občutljiv in razdražen. Starša želi imeti ob sebi - fizični stik. Je zaspan. Je manj odporen, dovzeten za bolezni, ZBOLEVANJE. Noče govoriti o vrtcu, starejši otroci.
Ob prihodu staršev
Jok kot olajšanje. Odklanja kontakt s starši, zamera (to vas ne sme prizadeti, počakajte in otrok bo prišel k vam).
Stiske, ki jih boste doživljali vi in otroci na začetku, so normalen pojav. Pogovarjajte se o svojih občutkih, stiskah, izrazite svoja občutja. Zaupajte vase, v svoje odločitve, v svoje otroke. Dovolite otrokom, da odidejo od vas in hkrati bodite ob njih. Zaupajte strokovnim delavkam, da bodo znale poskrbeti za potrebe in želje vašega otroka, da ga bodo spoštovale in upoštevale kot osebo, da bodo negovale njegov karakter. Z vprašanji, ki vas skrbijo, se lahko obrnete na vzgojiteljice ali na svetovalno službo!
Uvajalni čas bo minil in otrok bo vedno raje hodil v vrtec, navezal se bo na vzgojiteljice, si pridobil prijatelje, veliko novega doživel in se naučil

Priporočljiva literatura za starše:
Bojan Varjačič Rajko (2007): PRVIČ V VRTEC. Založba Otroci.
Ljubica Marjanovič Umek: Otrok v vrtcu : priročnik h Kurikulu za vrtce. Maribor :
Obzorja, 2001.
Eva D. Bahovec: Vrtci za današnji čas. Ljubljana : Center za kulturološke raziskave pri
Pedagoškem inštitutu : Društvo za kulturološke raziskave, 1996.